Äventyrsscouterna kör igång – Det blir en spännande höst!

I höst är jag förutom Boss för Skoitigt äventyrsscouternas åldersgruppsansvarig. Kort kallas en åldersgruppsansvarig för Ålga. Ålgan har koll på vem som hör till grupperna i en åldersgrupp och leder planeringen för åldersgruppens evenemang och mötesprogram.

Äventyrsscouterna började sina möten i höst med äventyrsscoutlagets regler, pyssla namnlappar och med att bekanta sig med varandra. Hälften av äventyrsscouterna var vargungar ännu på våren och de flesta gruppledarna, alltså kaptenerna, har inte varit kaptener på några år.

Vi har två äventyrsscoutlag i kåren: Trädkryparna i centrum, med möten på Lyan, och Stenhuggarna i Masaby. Som Ålga var jag med på båda lagens första möte och med mig hade jag mina små barn. Jag kommer ibland att hälsa på möten, men de som var där märkte nog att mina barn kräver största delen av min uppmärksamhet medan vi är på mötet.

Äventyrsscoutlaget Trädkryparna började hösten med att vara ute hela mötet. Tuffa och påhittiga scouter! De tog skydd för regnet under ruchkanan och skrev sina regler där på ett stort papper. De lär också ska ha gjort bykknipor med sina namn på. Och allt det här utomhus…

20180820_185004.jpg
Trädkryparna ute i regnet.

Äventyrsscoutlaget Stenhuggarna började sitt möte i bättre väder, men valde att pyssla sina namnskyltar inomhus. De hittade också lagets gamla loggbok i form av ett A5-häfte. Loggbokens pärm har ändå försvunnit så laget började tillverka en ny pärm för sin loggbok. Bra idé och det blir säkert en bra loggbok ännu. Stenhuggarna godkände gamla reglerna som laget format för ett år sen, så de behövde inte hitta på nya.

20180821_191134.jpg
Pyssla namnskyltar av bykknipor eller andra träföremål.
20180821_191444.jpg
Exempel på vad Stenhuggarna pysslade på sina bykknipor.

Äventyrsscoutlagen har i grund samma terminsprogram och gör gemensamma utfärder. Vi jobbar allihopa med väderstrecket Väster. I väster ingår bland annat övningar i första hjälp, olika träslag, att öva kartans skalor och att använda Finlands flagga. Alla gör också med specialmärket Reparbete och kommer att tillverka en egen halsdukssölja under hösten. Vi kommer att ha en dagsutfärd till Meiko och så åker vi på Kårförläggningen till Ekenäs i november. Det blir säkert en kul hösttermin!

Lämna en kommentar